10 titler som Eva glæder sig til at læse

På en inspirationsdag om ”Årets bøger 2019” blev jeg præsenteret for en række titler, jeg endnu ikke har læst.

Bøgerne blev præsenteret af Carsten Berthelsen, foredragsholder, forfatter, oversætter og forlagskonsulent, som brænder for især populærkulturen.
Her kommer de 10 titler, jeg glæder mig mest til at læse

Reserver bøgerne på listen under artiklen.

Martha Hall Kelly: De forsvundne roser

Jeg læste med stor fornøjelse ”Blomstrende syrener” om tre kvinders oplevelser under 2. verdenskrig og hvordan deres liv blev viklet ind i hinanden.

I efterfølgeren spoler vi tilbage til året 1914, hvor verden står på tærsklen til krig. Det fylder dog ikke det store for Eliza Ferriday, som er på vej til Sankt Petersborg med Sofya Streshnayva, en slægtning til Romanov-familien.

Det er benhård realisme pakket ind i romantik og Kelly er allerede på vej med en ny roman om slavehandel og den amerikanske borgerkrig.

Delia Owens: Hvor flodkrebsene synger

Mange har fået øje på denne underholdende roman om den vilde ”marskpige” Kya Clark, der vokser op i en hytte i sumpskoven ved North Carolinas kyst.

Hendes mor, fire ældre søskende og  hendes voldelige far forlader en efter en hjemmet. Ifølge Carsten Berthelsen er hovedpersonen en Pippi Langstrømpe i marsklandet.

David Park: Under fremmed himmel

En mand forsøger at forcere et snelandskab for at nå frem til sin syge søn, undervejs udforskes tabets psykologi.

Det er en rigtig tåreperser om fædre og sønner, sorg, erindring, familie og kærlighed – og om de forkerte veje vi tager for at finde frem til dem, vi elsker. Og om dem vi sårer dybt undervejs.

Julian Fellowes: Fine fornemmelser

Er man til satiriske romaner om den britiske adel med deres besynderlige ritualer, så er dette portræt af 90’ernes engelske overklasse sagen.

Edith Lavery, en klassisk smuk engelsk blondine, lever et almindeligt middelklasseliv med job hos en ejendomsmægler. Men hun har store ambitioner om at gifte sig til en adelig titel.

Forfatteren  er kendt for TV-serien "Downton Abbey" og romanen ”Belgravia”, denne er hans debutroman på dansk.

Lauren Groff: Florida

11 velfortalte og gribende  noveller, der beskriver skyggesiden af solskinsstaten Florida.

Her hersker det farlige, det uperfekte og det mørke – i naturen og ikke mindst mellem mennesker.

Her er novellen om en kvinde lukket inde i sit hus med fortidens spøgelser under en orkan og en ensom dreng i et hus fyldt med slanger, i det hele taget er bogen fyldt med slanger og alligatorer!

Alaa al-Aswany: Jeg løb mod Nilen

Forfatteren, som især er kendt for ”Yacoubians hus”, tegner en medrivende mosaik af menneskæbner, mens revolutionen – Det arabiske Forår – bølger på Tahrir-pladsen midt i Cairo.

Året er 2011, og den egyptiske revolution kulminerer og mange tusinde egyptere kræver præsidentens afgang.

Elizabeth Strout: Alt er muligt

Et rørende portræt af mennesker i en provinsby i Midtvestens USA. Det er karakterer, som forsøger at orientere sig i livet og håndtere længsel, kærlighed, sorg og svigt.

Strout skrev bogen samtidig med den anmelderroste roman ”Mit navn er Lucy Barton” og hendes skrivestil minder om Ida Jessen og Elena Ferrante.

Margaret Atwood: Gileads døtre

Forfatteren skrev ”Tjenerindens fortælling” tilbage i 1985, som for nylig er kommet som tv-serie med den engelske titel ”The handmaid's tale”.

Endelig er fortsættelsen her, hvor Atwood svarer på de spørgsmål, som har forundret og pint læsere i årtier. Hvad skete der for Offreds fremtid – frihed, fængsel eller død?

Haruki Murakami: Det mystiske bibliotek

Jeg har endnu Murakamis forfatterskab til gode og måske skulle jeg starte med denne korte roman på 82 sider.

Den unge, navnløse jegfortæller undrer sig over, hvordan skatterne blev indsamlet i Osmannerriget. Han smutter forbi biblioteket for at undersøge, om der findes en bog om emnet – men det skulle han aldrig have gjort….

Ian McEwan: Maskiner som mig

Charlie driver gennem livet og holder sig langt væk fra et fuldtidsarbejde. Han er forelsket i Miranda, en dygtig studerende der må leve med en frygtelig hemmelighed. Parret bliver sat på en prøve, der går langt over deres forstand.

Jeg er stor fan af forfatteren og har med glæde læst ”Barnets tarv” og ”Nøddeskal”.

28.01.20