Bob Marley - 40 år siden han døde

Bob Marley blev kun 36 år, men han nåede at sætte sit aftryk på en hel verden og fik også FN's fredspris

Robert Nesta Marley blev født 1945 på Jamaica. Bob voksede op i en skurby (trenchtown) i udkanten af Kingston. Livet i en trenchtown synger han lidt om i  "No woman no cry".

Bob Marley opfandt ikke reggaemusik genren, men i 1970'erne blev han genrens første virkelige superstjerne.

Marley & the Wailers fik deres gennembrud med albummet Catch a fire fra 1973 med det berømte lighter-cover. Men den endelige mainstream-respekt nåede Marley and the Wailers, da Eric Clapton i 1974 bragte "I shot the sheriff" til toppen af den amerikanske hitliste.

Gruppen havde ikke deciderede monsterhits, men deres koncerter og albums solgte godt. Men Marleys største bidrag til musikken er mere som symbol for reggaescenen. Han er i dag blevet en myte i stil med Che Guevara og symbolet på kampen mod uretfærdighed og for fred. Som ung mand opdagede Marley rastafari-religionen, som blev omdrejningspunktet i hans liv og musik.

Hans eneste koncert i Danmark var på Roskilde Festivalen i 1978

Politisk aktiv

Bob Marley var politisk aktiv, og han blev hyldet som frihedskæmper, da Rhodesia blev selvstændigt som Zimbabwe i 1980. Sangen "Buffalo soldier" er skrevet om soldaterne i Rhodesias frihedskrig.

Et andet eksempel på hans politiske side er "One love" koncerten på Jamaica i 1978, som bragte stridende politiske kræfter på Jamaica sammen i musikken, da landet var tæt på en borgerkrig. Han fik samme år som han døde FN's fredspris for dette.

Sidste udgivelse

Den 10. juni 1980 udgav Island Records det, der skulle vise sig at blive Bob Marleys svanesang i selskab med sit fantastiske The Wailers, ‘Uprising’, idet han døde 11 måneder senere af aggressiv hudkræft blot 36 år gammel. Den iørefaldende og opløftende single derfra, ‘Could You Be Loved’, blev et pænt hit på begge sider af Atlanten, særligt i England, hvor hele ‘Uprising’ klarede sig flot.

Sidste nummer på ‘Uprising’, Redemption Song’, skiller sig markant ud, da Marley indsang det kun akkompagneret af akustisk guitar.

Marley døde i 1981 på et hospital i Miami. Efter hans død blev albummet Legend udgivet og det ligger den dag i dag stadig som et af de 100 mest solgte album nogen side på verdensplan.

Dokumtarfilm

Instruktøren Kevin MacDonald har sammen med Bob Marleys familie instrueret en dokumentarfilm om den indflydelsesrige reggaelegendes liv og globale betydning. Filmen er den første produktion, hvor Bob Marleys familie har tilladt brug af deres egne private arkiver. Bestil den på bibliotek.dk

Se hvad vi har på biblioteket med ham

25.06.21