Else Marie anbefaler: Rosenkoden af Kate Quinn

På blændende vis har Kate Quinn her i fiktiv form sat fokus på stærke og unikke kvinders indsats under 2. verdenskrig, men helt afgørende er det, at det er sket inspireret af historisk faktuelt grundlag

1940
Alt imens England gør klar til at kæmpe mod nazisterne, siger tre meget forskellige kvinder ja til en opfordring om at tage til den mystiske landejendom Bletchley Park, hvor nationens skarpeste hjerner optrænes til at bryde tyske militærkoder.

Den livfulde debutant Osla er pigen, der har det hele – skønhed, rigdom og den flotte Prins Philip af Grækenlands opmærksomhed – men hun higer efter at bevise, at hun kan andet end at begå sig på de bonede gulve. Hun bruger sit flydende tyske til at blive oversætter af fjendens afkodede hemmeligheder.

Hovmodige, selvhjulpne Mab, produktet af fattigdommen i Londons East End, betjener de legendariske kodebrydningsmaskiner, mens hun skjuler gamle sår og er på udkig efter en ægtemand, der kan avancere hende i de sociale kredse.

Såvel Osla som Mab ser hurtigt potentialet i landsbyens kuede pebermø Beth, hvis generthed dækker over et uovertruffent talent for mønstre, og snart breder Beth sine vinger ud som en af Bletchley Parks få, kvindelige kryptoanalytikere. Men krig, tab og det ekstreme hemmelighedskræmmeri kommer mellem de tre.

1947
Mens det kongelige bryllup mellem prinsesse Elizabeth og prins Phillip sætter hele efterkrigstidens England på den anden ende, bliver de tre tidligere venner, nu fjender, genforenet af et mystisk, kodet brev – og nøglen til det ligger begravet i det gamle bedrag, der ødelagde deres venskab og spærrede den ene af dem inde på en sindssygeanstalt. En mystisk forræder er trådt frem af skyggerne fra deres fortid på Bletchley Park, og nu må Osla, Mab og Beth genoplive deres gamle alliance og knække en sidste kode sammen.
Men for hvert kronblad, de fjerner fra rosenkoden, kommer faren – og deres virkelige fjende – tættere på …

Det bør næppe være nødvendigt at skrive det, men lad mig alligevel gøre det: Du skal læse denne bog. Ja, den er lang, men den er hver en side, hvert et ord, hvert et sekund værd, som du vælger at bruge på den. For når en historie er skrevet så godt, så får du så meget igen.