Skal du skrive SRP eller SRO?

27.01.21
Så kan Egedal Bibliotekerne hjælpe dig med at finde den rigtige litteratur til netop din opgave.

Biblioteket har ikke fysisk åbent på grund af CORONA, men hvis du vil ”snakke” med en bibliotekar, så skriv til Egedalbibliotekerne@egekom.dk.

Du kan også ringe til biblioteket i Ølstykke på tlf. 72 59 77 50 eller i Smørum på tlf. 72 59 77 00. Du vil herefter blive henvist til en kollega, der kan hjælpe dig.

På trods af Corona er det også muligt at bestille og afhente fysiske materialer – se mere om tilbuddene på vores hjemmeside www.egedalbibliotekerne.dk

På Bibliotek.dk kan du bestille materiale hjem fra alle biblioteker i Danmark.

Egedal Bibliotekerne har også en række e-materialer, som du kan få adgang til hjemmefra.

Hvordan får jeg adgang til e-ressourcerne hjemmefra?
For at få adgang til vores e-ressourcer hjemmefra skal to ting være opfyldt:

• Du skal bo i Egedal Kommune
  • Du skal være oprettet som låner hos Egedal Bibliotekerne.

Du logger dig ind her på siden med dit CPR-nummer og din pinkode, og går derefter til fanen "E-biblioteket", hvor du vælger den ønskede e-ressource. Her får du mulighed for at gå ind på databasen/ressourcen gennem vores hjemmeside.

For gymnasieelever:
Her er et lille udpluk af vores e-ressourcer, som kan være egnede til dig, der går i gymnasiet og skal skrive SRO, SRP eller lignende:

• Biography in Context -  er en base med fyldigt, validt og kvalitetsvurderet biografisk materiale om både historiske og nulevende personer.
  • Science in Context – her finder du målrettet naturvidenskabelig information og videnskabeligt materiale, bl.a. artikler fra naturvidenskabelige tidsskrifter i fuld tekst.
  • eReolen og eReolen Global -  ligger inde med faglitteratur af forskellig art i e-bogsformat. Der kan være nogle ganske gode faglitterære titler, hvis du søger efter et givent emne. Log dig ind på eReolen med dit CPR-nummer og pinkode til Egedal Bibliotekerne. Hvis du kan bruge litteratur på engelsk, er eReolen Global også oplagt
  • Historiens Verden - er en dansksproget historieportal, der dækker hele verdenshistorien fra oldtiden og frem til det 21. århundrede.
    Portalen er bygget op af en række tekster, der gennemgår de forskellige verdenshistoriske epoker, der giver brugeren et historisk overblik samt en kronologisk gennem-gang, der skaber forståelse og sammenhæng.