Naturen i litteraturen

Eva anmelder Hus i skoven til salg

Far, mor og datteren Maja flytter i et hus i skoven efter familiens baby er død på mystisk vis. Det antydes et sted, at en lille mørk fjer har kvalt Irmelin og fjer og fugle fylder meget i romanen.
Faderen er dyrekonservator og i gang med en udstilling til et museum, en installation, hvori der skal indgå en masse udstoppede småfugle og store fjer. Han mener det er bedst at komme langt væk fra kirkegården og få en ny start. Moderen er i dyb sorg og dyrker sammen med tanten det nye gravsted, som også bliver hjemsted for uforklarlige sørgeceremonier. På et tidspunkt graver hun kisten op i al hemmelighed og begraver den i den nyanlagte køkkenhave. Kort efter de er flyttet ind, ringer et barn på døren for at forære Maja et fødselsdagskort med ordene: ”Med stjålne fjer vil jeg vise dig”. Barnet ”går igen” igennem romanen. Maja går på opdagelse i skoven med en tilløbende kat, hvor de fanger og dræber fugle og lægger dem på dørtrinnet til værkstedet, så faderen kan bruge dem til sin installation. Nogle af fuglene spiser Maja og katten dog på stedet.

Romanen må betegnes som magisk realisme. Den er fuld af symboler og uforklarlige hændelser, snigende uhygge, hvor intet er rationelt.  Den har et meget poetisk sprog, men giver også en beskrivelse af sorgens mange ansigter. Den ender totalt surrealistisk til faderens kunstfernisering, hvor moderen føder et barn – muligvis er det nabomanden der er faderen – som er identisk med Irmelin og museets tag åbner sig for et frygtindgydende væsen.
Betina Birkjær har skrevet fire romaner og lavet installationsproduktioner.
I ti år har hun arbejdet for en spansk teatertrup – Teatro De Los Sentidos.