læseforældre lystlæsere

Projekt Læseforældre vil skabe unge lystlæsere!

05.08.20
Seks Nordjyske biblioteker har i samarbejde med 5. klasser fra seks kommuner gennemført "Projekt Læseforældre". Projektet har haft til formål at knække koden til at fremme lystlæsning blandt 5. klasses elever.

Undersøgelser viser nemlig, at læsekurven knækker, når børnene rammer 5. klasse, og grunden skal bl.a. findes blandt forældrene. Børnene flyver nu på egen hånd ud i litteraturens univers, men hvis ikke de får et kærligt puf, lander de ofte foran skærmen i form af mobil, tv eller computerspil. Nordjyske biblioteker har i samarbejde med en skole udarbejdet et gennemtænkt plug 'n play materiale, som kan præsenteres på et forældremøde af læreren.

Og det synes vi fra Egedal Bibliotekerne er et fantastisk projekt. Derfor vil vi gerne hjælpe med at sprede budskabet. Vi har sendt materialet til kommunens folkeskoler og håber på, at de vil tage det op i klasserne. Og vi vil gerne vise jer videoen om "6 gode læsevaner" der gør forældre til bedre læseforældre.