Vi der elsker Downton Abbey

24.09.19
I disse dage er der biografpremiere på den længe ventede film, som følger op på tidens mest populære britiske tv-serie ”Downton Abbey”.

Stilfuld og typisk britisk, med sans for den hårfine balance mellem drama og humor, følger vi familien Crawley og livet på og omkring slottet ”Downton”, som ligger et sted i det britiske ”countryside”.

Virkelighedens Downton Abbey befinder sig i Hampshire i Sydengland og hedder Highclere Castle. Slottets store sal og adskillige af soveværelserne blev brugt under indspilningen af serien.

Ejerne har åbnet op for turister og de strømmer til!

At fortællinger om livet blandt "herskab og tjenestefolk" hitter i England, kan man godt forstå. Det er måske udtryk for en længsel efter en svunden tid midt i Brexit-kaos'et.

I Danmark er Downton Abbey en kæmpesucces, hvor man har serien "Badehotellet", som en dansk pendant.

Begge serier kan lånes på biblioteket!

Elsker du historier i stil med ”Downton”? Så læs dem her:

Oprindeligt skrevet af Brita Hecker, Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig.

Materialer