Björn Afzelius

I år er det 20 år siden, at den svenske sanger og samfundsrevser Björn Afzelius døde, men hans sange lever stadig.

Björn Afzelius sange er kendt og elsket i hele Skandinavien, og albums som Tusen Bitar, Exil og Danska Nätter er blevet en vigtig del af vores fælles musikalske arv.

Björn Afzelius turnerede flittigt i Danmark, og havde her et trofast publikum frem til 1997, hvor han desværre måtte indstille sine live optrædener på grund af den kræftsygdom, som han siden mistede livet til i en alder af kun 52.

Se den meget roste film om hans liv

Mikael Wiehe og andre fremtrædende svenske og nordiske musikere fortæller om deres samarbejde med Bjørn Afzelius, der gennem sin musik forstod at røre publikum. Afzelius' nære venner, kærester og børn bidrager til fortællingen. Tilsammen giver de et helstøbt billede af kunstneren og mennesket Afzelius. Filmen kan også ses på Filmstriben.

Du kan bestille mere musik på Bibliotek.dk

Materialer af Bjørn Afzelius
14.10.19