Gebyrtakster pr. 1.1.2020

Hvis du afleverer bibliotekets materialer for sent, skal du betale et gebyr. Her kan du se gebyrtaksterne vedtaget af Kommunalbestyrelsen.

Vores bibliotekssystem håndterer gebyrerne efter reglerne i bibliotekslovens §21:

Det indebærer, at der beregnes  gebyrer således, at man kun betaler ét samlet gebyr på materialer, som har samme afleveringsdato og som er afleveret samtidig.

Gebyrtakster

Antal dage for sent afleveret

Voksne (fra 18 år)

Børn

1. dag - 7. dag  20,00 kr.  8,00 kr.
8. dag - 30. dag  60,00 kr.  30,00 kr.
For overskridelse af lånetid på mere end 30 dage   230,00 kr.  120,00 kr.
Vedtaget af kommunalbestyrelsen oktober 2019

Betaling af gebyrer

Har du gebyrer og erstatninger til Egedal Bibliotekerne, kan de nu ses og betales på MitBetalingsoverblik.
Linket til MitBetalingsoverblik kan du finde via din lånerstatus på egedalbibliotekerne.dk eller i appen Biblioteket.
Du kan i MitBetalingsoverblik betale din gæld med betalingskort eller med MobilePay.

OBS! Din betaling i MitBetalingsoverblik registreres straks i kommunens debitorsystem.

Men der kan gå op til 72 timer før betalingen er registreret i bibliotekets systemer.

• Hvornår skal jeg betale?

Alle mellemværende kan betales straks på MitBetalingsoverblik.
Skylder du mere end kr. 50,-, fremsendes en faktura fra kommunens opkrævningsafdeling til din digitale postkasse.
Der er 14 dages betalingsfrist på kommunens faktura.

• Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post

Hvis du er fritaget for digital post, fremsendes en faktura med posten, som kan betales i banken.

• Hvordan kan jeg betale, hvis jeg ikke har MitID?

Hvis du ikke har MitID, fremsendes en faktura med posten, som kan betales i banken.

• Hvordan betaler jeg, hvis jeg er under 18 år?

Er du under 18 år, kan du ikke selv betale dit mellemværende via MitBetalingsoverblik.
Dit mellemværende er i stedet overgået til den, der er økonomisk ansvarlig for dig. Det vil sige dine forældre eller din værge.
Selvom du er fyldt 18 år, vil krav oprettet før du fyldte 18 stå hos den, der var økonomisk ansvarlig for dig på oprettelsestidspunktet.

Forny dine lån

Vær ekstra opmærksom på at få afleveret eller fornyet dine lånte materiaier inden afleveringsfristen udløber.

Du kan forny dine materialer på følgende måder:
  • Forny ved at logge ind på Min konto på Egedal Bibliotekernes hjemmeside.
  • Forny dine lån via appén Biblioteket.
  • Ring til bibliotekerne i Smørum, Ølstykke eller Stenløse for personlig betjening. Se betjeningstider.