Ofte stillede spørgsmål

Her kan du se nogle af de spørgsmål, som personalet på Egedal Bibliotekerne ofte får fra vores brugere.

Hvad koster det, hvis jeg afleverer en bog for sent?

Du kan finde gebyrtaksterne her. Bemærk at vi ikke kalder det bøder. Kun politiet kan udskrive bøder.

Hvordan betaler jeg, hvis jeg skylder penge?

Du kan betale på nettet. Hvis du skylder penge, vil det fremgå af din Lånerstatus og du kan så betale via en krypteret betalingsformular med dit Dankort. Du kan betale med MobilePay på automaterne. I Smørum og Ølstykke kan du også betale til personalet i ekspeditionen, når du er på biblioteket.

Hvor meget må jeg skylde?

Det er først, hvis du skylder 200 kr. eller mere, at du bliver blokeret og ikke længere kan låne eller reservere.

Jeg har desværre smidt en biblioteksbog væk. Hvad koster det?

Det koster det, som det koster biblioteket at genanskaffe den. Dvs. bogens pris plus det vi kalder klargøring. Det kan være indbinding eller plastning. Bemærk, at hvis det er en DVD du har mistet kan erstatningsprisen være langt højere end, hvad DVD’en koster i en almindelig butik. Det skyldes, at biblioteket skal betale for retten til at låne den ud. En DVD kan derfor nemt koste os 1000 kr. eller mere.

Hvad skal jeg bruge en pinkode til?

Pinkoden kan først og fremmest bruges til at reservere og forny materialer, tjekke din lånerstatus, og til at benytte selvbetjeningsautomaterne på bibliotekerne med. Du kan også bruge den til at få adgang til ”Det åbne bibliotek”. Derudover kan du hjemmefra bruge den til en lang række af vores eResurser, såsom at se film via Filmstriben eller hente lydbøger via eReolen. Pinkoden er med andre ord nødvendig, hvis du vil benytte biblioteket.

Hvordan får jeg en (ny) pinkode?

Du kan få en pinkode, hvis du besøger et af vores biblioteker. Husk legitimation, fx. dit sundhedskort (sygesikringsbevis). Det er ikke muligt at få en pinkode ved at maile eller ringe til os, da vi er nødt til at se din legitimation. Dette gælder også, hvis du skal have en ny pinkode, fordi du har glemt den gamle.

Du kan også selv lave en ny pinkode, hvis du logger på hjemmesiden med dit NemID.

Jeg har bestilt en bog. Hvorfor kommer den ikke?

Der kan være meget stor forskel på, hvor lang tid der tager for en bestilt bog at blive klar til afhentning. Er det en vi selv har stående på hylden, tager det normalt fra nogle få minutter til en dags tid eller to. Er det en vi skal skaffe fra et bibliotek uden for kommunen, kan det tage fra to dage til mange måneder. Nogle bøger findes kun i et enkelt eller ganske få eksemplarer i landet, og hvis der er efterspørgsel på dem, kan du risikere at vente meget længe.

Der stod på skærmen, at bogen var hjemme, men jeg kunne ikke finde den, da jeg ledte på hylden. Hvorfor?

Du skal huske på, at du kigger i kataloget for alle bibliotekerne i Egedal. Derfor kan bogen godt være hjemme men ikke lige på det bibliotek, hvor du står. Bogen kan også være sat forkert og dermed i princippet være ”borte”, indtil den tilfældigvis bliver fundet. Den kan også netop være afleveret og ikke sat på plads endnu.
Når du ikke kan finde en bog på hylden, er det derfor altid en god idé at spørge personalet. I de fleste tilfælde, kan han eller hun løse problemet, eller skaffe et andet eksemplar.

Jeg havde reserveret en bog, og nu er den blevet lånt ud til en anden?

Ja, det kan godt forekomme. Hvis du reserverer en bog derhjemmefra, og en anden låner kommer på biblioteket og tager den, før personalet har ekspederet din bestilling, så får den anden låner den.

Hvordan forlænger jeg min reservering på en bog?

Du skal ændre "Interessedatoen" for at forlænge reserveringsperioden for en bog. Det gøres under "reserveringer" i din lånerstatus. Marker de bøger, du ønsker at forlænge interessedatoen for og klik på gem.

Jeg skal på ferie, og når derfor ikke at hente den længe ventede nye krimi. Hvad gør jeg?

Under "Brugerprofil" kan du sætte dine reserveringer på pause i en periode. Det vil betyde, at ingen af dine reserveringer bliver opfyldt i denne periode, men at du beholder din plads i reserveringskøen.

Hvorfor slettes mine reserveringer?

Dine reserveringer slettes, hvis interessedatoen overskrides. Du kan ændre interessedatoen i din brugerprofil under "Reserveringer i kø", hvorefter reserveringer slettes.

Hvor mange bøger og cd’er kan jeg låne ad gangen?

Der er som udgangspunkt ingen begrænsninger. Problemet er, hvis du har en masse stående derhjemme, som du bliver ved med at forny, så andre lånere aldrig ser det. Så kan det godt ske, at vi kontakter dig og hører om det ikke er på tide at aflevere noget af det.

Hvor mange gange kan jeg forny mine materialer?

Der er ingen officiel grænse for antallet af fornyelser, men vi beder om, at du kun fornyer, hvis du rent faktisk har brug for materialerne, og at du ikke har ting stående derhjemme, fordi du måske en dag får brug for dem. Jo, andre kan bare reservere dem, men materialerne tilhører biblioteket og skal stå på biblioteket, når de ikke bliver brugt. Et lån kan max. være udlånt 9 måneder til samme låner.

Kan I se, hvad jeg tidligere har lånt?

Nej - i overensstemmelse med registerloven bliver sammenkoblingen af lånerdata og lånt materiale slettet i samme øjeblik, lånt materiale afleveres. De eneste oplysninger, der gemmes, er antal af lån. Dette sker kun af hensyn til statistikindsamling.