Karen Blixen - Kender du hende?

Et kendt forfatterskab men hvor meget ved du egentlig om hende?

Karen Blixen er en af danmarks mest kendte forfattere – både herhjemme og i udlandet – på grund af hendes forfatterskab og hendes liv. Fra hendes fortællinger i en svungen gotisk stil til hendes tid i Afrika som kaffefarmer og kolonialist findes der utallige fortællinger om hendes liv, som man kan dykke ned i på biblioteket.

Hvis man går på E-reolen kan man først og fremmest låne alle Blixens værker som lyd og e-bøger og på det fysiske bibliotek kan du selvfølgelig også bestille dem i bogform.

Man kan også låne bøger om Blixens sans for mad og den kulnariske verden som ’I køkkenet med Karen  Blixen’ og ’Til bords med Babette og Blixen’, hvor forfatteren Signe Wullf har sat sig for at undersøge Blixens efter sigende store kulinariske evner, hvordan hun skriver om mad i sine forskellige bøger og ikke mindst den berømte menu i Babettes gæstebud med skildpaddesuppe og vagtler i sarkofag.

Det er også noget Brd. Price har taget fat i med et program på DR, som man kan se på deres hjemmeside 'Babettes gæstebud med Brd. Price', hvor de prøver at genskabe menuen og servere den for gæster på Rungstedlund, hvor Karen Blixen museet ligger i dag.

Karen Blixen havde et særligt forhold til digteren Thorkild Bjørnvig – de havde faktisk en pagt om at Bjørnvig skulle følge alle Blixens anvisninger i sit liv. Det og meget mere bliver beskrevet i bogen ’Blixen og Bjørnvig' eller ’Pagten, mit venskab med Karen Blixen’ af Thorkild Bjørnvig selv.

Er du mere til noget at lytte til, har podcastkollektivet Third Ear lavet en podcast om det sagnomspunde møde mellem Blixen og Bjørnvig, der hedder ’Kavalererne på Rungstedlund’. Find den der, hvor du lytter til podcast.

Senere i år skulle der også komme en spillefilm om dette forhold.

Det sidste jeg vil fremhæve omkring Blixen er podcasten Karen Blixen – en vandring i baronessens univers af Lise-Lotte Frederiksen, som fortæller om 3 af Blixens fortællinger der har et drømmemotiv til fælles. Podcasten anbefaler også en gåtur i den gamle købsstad i København, hvor man kan se de historiske kulisser for nogle af Blixens fortællinger.