Træudstilling

03.07.23
Quizsvar

Se svarene på quiz-spørgsmål

ADVARSEL!! læs ikke videre hvis du ikke har besøgt Ølstykke Bibliotek og prøvet den store natur-quiz!

På Ølstykke Bibliotek dykker vi i hele september måned ned i naturens verden som den er portrætteret i børnelitteraturen. Du kan blive klogere på Troldelivs og Nomernes samhørighed med naturen, deres venskaber og deres levevis i hhv. trodehulen under et stort egetræ og Nomerskoven.

Du kan også blive klogere på den vilde danske natur og prøve kræfter med naturquizzen. Her får du de korrekte svar på quizzen:

Spørgsmål 1
Rigtig svar: a
Bøg og rødgran udgør hver 14% af det danske skovareal. Eg er lige bagefter med 12%.

Spørgsmål 2
Rigtig svar: c
Den mest almindelige myreart i Danmark er den sorte havemyrer, som elsker sukker og gerne vil spise med når man er på skovtur.

Spørgsmål 3
Rigtig svar: b
Man skulle eftersigende komme koks i sine støvler, da man sagde at grævlinger bider til knoglen knaser, og den derfor ville stoppe med at bide når den kunne høre kokset knase. Dette er dog blot en myte. Grævlinger er sky dyr og vil ofte flygte frem for at bide.

Spørgsmål 4
Rigtig svar: a
Ulven er genindvandret til Danmark og selvom mange landmænd ikke bryder sig om den, er den fredet og man må derfor ikke slå dem ihjel. Der findes pt. ca. 29 ulve i Danmark.

Spørgsmål 5
Rigtig svar: c
Havørnen er Nordeuropas største rovfugl med et vingefang på op til 2,5 meter. Derfor er kælenavnet ret passende.

Spørgsmål 6
Rigtig svar: b
En fuldvoksen kronhjortehan kan veje helt op til 240 kg. Kronhjorte lever på Sjælland og i Jylland men ikke på Fyn.

Spørgsmål 7
Rigtig svar: b
Snogen er den største af de to slangearter, men kun hugormen er giftig. Dog er det en meget lille mængde gift hugormen sprøjter ind ved bid, og derfor er den sjældent dødelig for mennesker. Faktisk dør flere i Danmark af bi- og hvepsestik end af hugormebid.

Spørgsmål 8
Rigtig svar: b
På Naturstyrelsens hjemmeside kan du se hvilke skove der har ”fri teltning” og hvad reglerne er.

Spørgsmål 9
Rigtig svar: c
Fuglekongen vejer kun 5 gram og er ikke kun Danmarks, men Europas mindste fugl.

Spørgsmål 10
Rigtig svar: c
Denne eg var allerede et stort og flot træ da Gorm den Gamle reg