Bruce Guthro 1961-2023

Forsangeren i det skotske band Runrig, Bruce Guthro, er død i en alder af 62 år, han mistede livet til kræft.

Han blev født i Nova Scotia i Canada og har været musiker i mere end 40 år. Bruce Guthro har vundet flere priser for sin musik og har også været soloartist.

Canadieren blev en del af Runrig i 1998, efter at den daværende forsanger, Donnie Munro, forlod bandet.

Runrig har spillet en lang række koncerter i Danmark gennem årene. Bandet var sidst i Danmark i 2016.

- Danmark har altid haft enorm betydning for os. Vi betragter det som vores andet fædreland, sagde bandets percussionist, Calum Macdonald, til Ekstra Bladet i 2016.

Ifølge Calum Macdonald startede bandets eventyr i Danmark i 1980'erne, da de spillede på Roskilde Festival. Derefter kom de til Tønder Festival og har "mere eller mindre været tilbage i Danmark hvert år siden".

Som soloartist har Bruce Guthro været i Danmark mange gange, specielt med Celtic Xmas Tour. Danmark var det eneste land, hvor han spillede julekoncerterne, det viser, hvor meget han holdt af både vores land og ikke mindst det danske folk.

Han udgav i 2014 en cd til fordel for Danmarks Radios Underholdnings Orkester.

14.09.23